O listă de aşteptare pe care figurează 55 de persoane care au nevoie de un aparat auditiv a fost întocmită de către reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Sălaj. Preşedintele instituţiei, Nicolae Tăutu, susţine că bugetul alocat instituţiei anul trecut a fost insuficient pentru a onora toate cererile bolnavilor privind achiziţia de dispozitive medicale, astfel că pe lista de aşteptare din 2013 au rămas 43 de sălăjeni care speră să primească o proteză auditivă subvenţionată de către stat. Lor li se adaugă alţi 12 care şi-au depus solicitările în cursul anului 2014.
„Pentru achiziţia de dispozitive medicale, anul trecut am primit 2,3 milioane de lei, cu 40 la sută peste suma ce ne-a fost alocată în 2012. Am onorat cu prioritate cererile care au vizat pungile pentru colostomie sau ileostomie, corsetele şi ortezele pentru copii. Asta nu înseamnă că nevoile persoanelor cu probleme de auz au fost date la o parte!”, a declarat Tăutu, cu precizarea că solicitările formulate în acest sens de către persoanelor active şi ale copiilor au fost onorate cu prioritate.
Oficialul CAS Sălaj susţine că necesarul pentru 2014 în ceea ce priveşte dispozitivele medicale a fost estimat la 2,4 milioane de lei. „În funcţie de suma pe care o vom primi, vom onora solicitările ce s-au strâns până acum sau lista de aşteptare de va îngroşa de la o zi la alta”, a explicat Nicolae Tăutu.
Cum obţineţi un dispozitiv medical?
Sălăjenii care doresc să obţină dispozitivul medical de care au nevoie trebuie să urmeze o serie de paşi. Conform legislaţiei în vigoare, asiguratul sau unul dintre membrii familiei va depune o cerere la CAS Sălaj, însoţită de documentul justificativ care atestă calitatea de asigurat, actul de identitate (în copie), prescripţia medicală pentru dispozitivul medical şi declaraţia pe proprie răspundere din care să rezulte că deficienţa organică sau funcţională nu a apărut în urma unei boli profesionale, a unui accident de muncă sau sportiv. Pentru copiii de până în 14 ani, se ataşează prescripţia medicală pentru dispozitivul medical recomandat, cu specificarea domiciliului copilului, şi certificatul de naştere (în copie).
Prescripţiile medicale îşi pierd valabilitatea dacă nu sunt depuse la casa de asigurări de sănătate în termen de 30 de zile În termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, CAS Sălaj este obligată să ia o hotărâre privind acceptarea sau respingerea cererii. Respingerea cererii se face în scris şi motivat, cu indicarea temeiului legal. În cazul acceptării, cererile sunt supuse aprobării şi, respectiv, emiterii unei decizii de aprobare pentru procurarea/închirierea dispozitivului medical în limita fondului aprobat cu această destinaţie.
Decizia se ridică de la CAS de către beneficiar, aparţinător sau împuternicit legal în acest sens sau se expediază prin poştă în maximum 2 zile de la emitere în cazul în care asiguratul solicită prin cerere. În situaţia în care cererile pentru dispozitive medicale conduc la depăşirea fondului lunar aprobat, se întocmesc liste de prioritate pentru asiguraţi, pe categorii de dispozitive medicale. În acest caz, decizia se emite în momentul în care fondul aprobat cu această destinaţie permite decontarea dispozitivului medical, în ordinea listei de prioritate, CAS fiind obligată să transmită asiguratului prin adresă scrisă, expediată prin poştă, decizia în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii acesteia sau necesitatea revizuirii prescripţiei medicale, dacă este cazul.